نحوه فریز کردن سبزیجات مختلف و نکات مهم این کار

برای نگهداری از مواد غذایی و سبزیجات برای طولانی مدت می توان آن ها را فریز کرد. شیوه اصولی فریز کردن سبزیجات برای حفظ کیفیت و خواص آن ها اهمیت زیادی دارد. با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

شیوه اصولی فریز کردن سبزیجات مختلف

در همه جا برای نگهداری طولانی مدت میوه، سبزیجات و گوشت روش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از روش های مناسب برای این کار فریز کردن آن ها می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با شیوه اصولی فریز کردن سبزیجات مختلف آشنا نماییم. با ما همراه باشید. قابل ذکر است نحوه فریزر کردن سبزیجات جهت حفظ کیفیت و خواص آن ها اهمیت زیادی دارد.

فواید فریز نمودن سبزیجات

از جمله فواید فریز نمودن سبزیجات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در وقت

یکی از عواملی که افراد را به فریز سبزیجات و میوه ها ترغیب می کند، صرفه جویی در زمان آشپزی می باشد. سبک زندگی امروزی طوری است که افراد بیشتر تایم خود را بیرون از منزل سپری می کنند و زمان زیادی برای امور خانه داری و آشپزی ندارند. از این رو یک راه حل کاربردی و ساده فریز سبزیجات خواهد بود. زیرا هر زمان که بخواهید در دسترس هستند و دیگر نیاز نیست پروسه خرید، شستشو، خرد کردن و … را طی کنید.

  • در دسترس بودن در فصول مختلف

از آنجا که رشد و برداشت بعضی سبزیجات به فصل خاصی محدود است، نمی توان آن را در فصل دیگری از سال تهیه و مورد استفاده قرار داد. از این رو می توانید با فریز نمودن سبزی مدنظر خود همواره آن را در دسترس داشته باشید.

ارزش غذایی سبزیجات تازه و سبزیجات فریز شده

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که کیفیت سبزیجات تازه با فریز شدن کاهش می یابد یا نه؟ در پاسخ باید گفت بر اساس تحقیقات با فریز نمودن سبزیجات به روش اصولی می توانید ارزش غذایی آن را حفظ کنید. از این رو بیشتر سبزیجات تازه نسبت به سبزیجات فریز شده برتری زیادی ندارند و می توانید با خیال آسوده آن ها را در وعده های غذایی خود مورد مصرف قرار دهید. در ضمن با توجه به ساختار هر نوع سبزی، شیوه فریز آن با سبزی دیگر فرق دارد.

چه سبزیجاتی مناسب فریز شدن هستند؟

سبزیجاتی که دارای ویتامین های محلول در چربی هستند و همچنین می توانند ویتامین ای خود را حفظ کنند برای فریز مناسب بوده که شامل هویج، سبزیجات برگدار و بروکلی می باشند. مواردی مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی که بافت نشاسته ای دارند برای فریز طولانی مدت مناسب نیستند و طعم خود را از دست می دهند.

ضمنا فریز سبزیجات به این معنا نیست که تایم خیلی طولانی در فریزر نگهداری شوند و بافت آن ها صدمه نبیند. به طور کلی دو تا سه ماه برای فریز سبزیجات مناسب است. شایان ذکر است علاوه بر فریز سبزی ها روش های دیگری نیز مانند خشک کردن سبزیجات وجود دارد که البته برای همه نوع سبزی قابل استفاده نبوده و تنها به سبزی های خاصی محدود است. از این رو فریز کردن یک روش پر کاربرد در عصر حاضر محسوب می شود.

فریز کردن صیفی جات و انواع سبزی

بهتر است جهت فریز کردن سبزیجات، آن ها را اندکی نیم پز کنید و بعد از بسته بندی داخل فریزر قرار بدهید. ولی شیوه فریز نمودن سبزیجات و صیفی جات با هم تفاوت دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

هویج:

هویج در آشپزی ایرانی جایگاه خاصی دارد و به دلیل طعم و رنگ جذابش فراوان مورد استفاده قرار می گیرد.  بهتر است هویج را کمی نیم پز کنید. چرا که هویج خام موقع انجماد بافت خود را از دست خواهد داد و خواصش کاملا از بین می رود. از این رو بهتر است اول هویج ها را کمی نیم پز یا سرخ کرده و بعد از خنک شدن فریز نمایید.

از این رو ابتدا هویج ها را پوست گرفته و خوب بشویید. سپس به مدت ۵ دقیقه در آب جوش ریخته تا نیم پز شود. سپس زیر آب سرد آبکش کنید و بعد از خشک شدن کامل، آن ها را فریز نمایید.

کلم بروکلی:

برای فریز نمودن این سبزی بهتر است آن را برش زده بعد کمی بپزید. سپس آن را روی سینی قرار داده تا خنک گردد. در ادامه بسته بندی نموده و در فریزر قرار دهید.

سیب زمینی:

سیب زمینی را نیم پر نموده زیرا سیب زمینی هم مانند هویج اگر خام فریز شود بافتش را از دست می دهد. از این رو برای حفظ خواص این صیفی بهتر است آن را قبل از فریز اندکی نیم پز نمایید. بعد درون سینی ریخته تا خنک شود. در نهایت بسته بندی و در فریزر بگذارید.

پیاز:

پیاز یکی از مواد غذایی است که می توان آن را به طور خام فریز نمود. از این رو بهتر است اول پیازها را پوست گرفته ، سپس خرد نموده و بعد از بسته بندی، فریز کنید.

لوبیا سبز:

یکی از خوشمزه ترین سبزی ها در پلو، خورش و سوپ های مختلف، لوبیا سبز است. از این رو فریز نمودن آن به شیوه اصولی اهمیت دارد. برای این کار بعد از پاک کردن و شستن لوبیا سبزها آن ها را به اندازه دلخواه خرد نموده و به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید. سپس با آب سرد آبکش کرده و بعد از خشک شدن کامل، فریز کنید.

سبزی قورمه:

قورمه سبزی یکی از خورش های محبوب ایرانی محسوب می شود که ترکیبات و تازگی سبزی استفاده شده در آن بر طعم خورش خیلی اهمیت دارد. در صورتی که سبزی قورمه را به شیوه ای اصولی و درست فریز نمایید هم خواصش حفظ می شود و هم تازه می ماند.

برای فریز این سبزی ها بعد از پاک کردن و شستن آن ها، صبر کنید تا خشک شوند بعد با چاقوی کاملا تیز و یا دستگاه سبزی خرد کن ، خوب ریز کنید. در مرحله بعد سبزی ها را در ظرفی روی حرارت ملایم قرار دهید . لازم نیست برای سرخ کردن آن ها از روغن استفاده کنید. همینکه با آب خودش بخارپز بشود کافی بوده و بعد از سر شدن در بسته بندی با اندازه دلخواه قرار داده و فریز کنید.

فلفل:

فلفل منبع غنی از ویتامین ث می باشد. برای فریز کردن آن اول فلفل ها را تمیز شسته و درون آبکش ریخته و اجازه دهید کاملا خشک گردند. پس از اطمینان از خشک شدن کامل آن ها را در کیسه پلاستیکی مناسب ریخته و فریز کنید.

ذرت:

ذرت غنی از فیبر و ویتامین های مختلف بوده و در تمام فصول به شکل تازه در دسترس نیست. از این رو می توان با فریز کردن از خوردن آن بی بهره نماند. بهتر است ذرت خام فریز شود. برای این کار پس از شستن ذرت ها به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه درون آب جوش ریخته و سپس زیر آب سرد گرفته و بعد از خشک شدن، بسته بندی و فریز کنید.

اسفناج:

اسفناج یک منبع غنی آهن است. از این رو فریز کردن آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. برای فریز اصولی این سبزی خوشمزه، پس از پاک کردن و شستن آن ها به مدت یک تا دو دقیقه در آب در حال جوش ریخته و سپس با آب خیلی سرد آبکشی کنید. بعد درون یک سینی آن ها را پخش نموده و در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. سپس می توانید آن ها را درون کیسه فریزر ریخته و فریز کنید.

بامیه:

یکی از سبزیجاتی که از لحاظ خاصیت، طعم و مزه بی نظیر بوده و در تهیه خوراک و خورش مورد استفاده واقع می شود، بامیه است. برای فریز این سبزی پس از شستن باید ساقه ها را جدا نمود و به مدت ۵ -۱۰ دقیقه در آب در حال جوش ریخت. بعد آن را با آب سرد آبکشی نموده و صبر کنید خوب خشک شوند. سپس در ظرف یا کیسه های پلاستیکی ریخته و فریز کنید.

نکات مهم فریز کردن

  • هنگام فریز کردن سبزیجات حتما اجازه دهید خوب خنک شوند. چرا که قرار دادن آن ها به صورت داغ درون فریزر سبب افزایش دمای فریزر و یخ زدایی دیگر غذاهای فریزر می شود.
  • در صورتی که می خواهید مواد غذایی فریز شده را بعد از یخ زدایی دوباره فریز کنید. حتما آن ها را پخته تا باکتری های درون آن غیر فعال شود. با این حال بهتر است بسته بندی مواد غذایی را مطابق با همان و عده غذایی خود انجام دهید تا نیازی به دوباره فریز کردن نباشد.

  • با توجه به این که اگر فریزر پر باشد هوای سرد برای گردش به انرژی زیادی نیاز ندارد، فریز مواد غذایی و سبزیجات مقرون به صرفه خواهد بود.
  • اطمینان حاصل کنی که سبزیجات بسته بندی درستی دارند. زیرا در صورت باز بودن بسته بندی هوا وارد آن شده و خواص و کیفیتش را از دست می دهد.
  • موقع فریز سبزیجات حتما به کمک مارکر مشخص کنید که کدام یک از بسته بندی ها دارای چه سبزی خام یا پخته ای است. در ضمن تاریخ بسته بندی را هم روی آن یادداشت کنید تا سریعتر و قبل از فاسد شدن مورد مصرف قرار دهید.
  • به هیچ وجه کاهو را فریز نکنید. زیرا کاهو در تایم کمی همه خواصش را از دست می دهد.

  • اگر می خواهید از سبزیجات کمی در هر وعده غذایی مصرف کنید. بهتر است آن ها را درون قالب مافین یا قالب یخ فریز نمایید. با این کار از یخ زدایی و دوباره منجمد شدن سبزیجات جلوگیری می شود. و خواص و کیفیت آن هم حفظ می گردد. البته بهتر است روی قالب را پوشاند تا مانع از آلودگی سبزیجات شود.

در این مقاله با روش اصولی فریز سبزیجات و مزایای آن آشنا شدید. از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه فریز کردن باقلا و فریز کردن قارچ می توانید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا