مواد غذایی مفید و مضر در تغذیه بیماران اسکیزوفرنی

منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 نظیر ماهی آزاد و کیلکا برای بیماران اسکیزوفرنی مفید هستند اما غذاهای تهیه شده از گندم و فرآورده های لبنی باعث تشدید علائم بیماری می شوند.
مواد غذایی مفید و مضر در تغذیه بیماران اسکیزوفرنی
اسکیزوفرنی یک اختلال مزمن مغزی همراه با توهمات، جنون، تماس از دست رفته با واقعیت و ناتوانی در بیان احساسات است. رایج ترین درمان اسکیزوفرنی، با داروهایی مثل داروهای ضد روان پریشی صورت می گیرد اما درمان های طبیعی نیز می توانند در بهبود اسکیزوفرنی به عنوان مکمل کمک کنند. در این بخش باید و نباید های تغذیه ای برای مبتلایان به اسکیزوفرنی را آورده ایم.

مواد غذایی مفید برای بیماران اسکیزوفرنی
میوه و سبزیجات
سعی کنید در رژیم غذایی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مقدار زیادی میوه و سبزیجات بگنجانید. توصیه می شود حداقل پنج وعده در روز میوه تازه، آب میوه و میوه خشک داشته باشید.

مواد غذایی پر فیبر
فیبر بیشتری مصرف کنید مصرف روزانه حداقل 18 تا 30 گرم فیبر توصیه می شود. داشتن فیبر بیشتر در رژیم غذایی به شما در احساس سیری بیشتر کمک خواهد کرد، در نتیجه دچار مشکل اضافه وزن نخواهید شد. نان و برنج قهوه ای و غلات حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند.

ماهی چرب
هر هفته حداقل سه بار ماهی چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشید. ماهی چرب شامل سالمون، خال مخالی، شاه ماهی و ساردین است.

اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب در ماهی های بزرگ و چرب مثل ساردین، سالمون و ماهی خال، برخی دانه ها از قبیل کتان، دانه سویا و مکمل های غذایی یافت می شوند. این چربی ها نمی توانند توسط بدن ساخته شوند و باید از رژیم غذایی دریافت شوند.

جزء مفید اسیدهای چرب امگا 3، یک ماده شیمیایی به نام EPA می باشد این ترکیب برای برخی از عملکردهای بدن، از جمله عملکرد سیستم های عصبی، ایمنی و در کودکان برای رشد خوب مغز ضروری است.

نوشیدن آب کافی
به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. باید هر روز حدود 1.2 لیتر آب بنوشید؛ اما در آب و هوای گرم و یا هنگام ورزش به آب بیشتری نیاز خواهید داشت. آب، شیر و آب میوه، سالم ترین مایعات برای نوشیدن هستند. نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و انرژی زاها به دلیل داشتن کافئین محرک هستند و باید به طور کم یا متوسط مصرف شود.

داشتن وعده های غذایی منظم
سعی کنید هر روز سه وعده غذای منظم داشته باشید.صبحانه مهم است چون خوردن یک صبحانه حاوی غلات با فیبر بالا تا زمان ناهار شما را سیر نگه می دارد و می تواند شما را از خوردن میان وعده باز دارد.

ویتامین ب و اسکیزوفرنی:
مصرف ویتامین ب کمپلمس برای عملکرد مغز و بسیاری از موارد دیگر لازم است .ویتامین های ب 1 تا ب 12 در از بین بردن رادیکالهای آزاد در مغز کاربرد دارد. آنها به عنوان آنتی اکسیدان این کار را به خوبی انجام می دهند، حتی هموسیستئین که دشمن ارتباط شبکه های عصبی است را از بین می برد. همچنین ویتامین ب3 به طور خاص به نام نیاسین در حفظ روحیه پایدار، کاهش سردرد و سایر مسائل روانشناختی نقش دارد.

پس از مصرف ویتامین ب، به ویژه در افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، باید پیشرفت چشمگیر عملکرد شناختی را نشان دهد. همچنین مزایای دیگر مانند پیشرفت حافظه و سطح انرژی وجود دارد.

ویتامین و مکمل های معدنی:
مقادیر بسیار زیادی از ویتامین های خاص به ویژه نیاسین، نیکوتنیک اسید و ویتامین ث، مواد معدنی نظیر روی و منگنز برای درمان بیماری اسکیزوفرنی مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج خوبی را به همراه داشت. مواد معدنی خاص، روی و سلنیوم در درمان اسکیزوفرنی نقش دارند.

آیا رژیم های ویژه می توانند به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کنند؟
در طول سال ها، تئوری های زیادی مطرح شده اند که بیان می کنند رژیم غذایی می تواند به اسکیزوفرنی مرتبط باشد. بسیاری از افراد احساس می کنند که شواهد کافی برای در نظر گرفتن رژیم غذایی در جنون وجود دارد و تا زمانی که درک کاملی از نحوه رفتار مغز در این وضعیت داشته باشیم، گزینه اصلاح رژیم نباید نادیده گرفته شود. چرا که ممکن است آسودگی را برای برخی از مبتلایان به ارمغان بیاورد. در حالی که رژیم غذایی برای کمک به درمان اسکیزوفرنی توصیه می شود، اما هرگز نمی توان آن را جایگزین درمان با داروهای ضدروان پریشی کرد.

غذای ارگانیک
برخی از افزودنی های خوراکی در مسایل رفتاری به ویژه در کودکان بیش فعال دخالت دارند، اما شواهد بسیار کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد. در این نظریه برخی از مواد افزودنی منجر به انتشار ماده شیمیایی در خون می شود که بر عملکرد مغز تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر مدارک کمی از ارتباط مواد افزودنی با اسکیزوفرنی وجود دارد. با این حال، اجتناب از افزودنی های خوراکی به سادگی می تواند با انتخاب جایگزین های غذایی ارگانیک حاصل شود. غذای ارگانیک معمولا گران تر از غیر ارگانیک است.

رژیم های بدون گلوتن و اسکیزوفرنی
بیماری به نام سلیاک، ارتباط بین اسکیزوفرنی و نظریه های مختلف در مورد اثرات سودمند رژیم بدون گلوتن را فراهم می کند. بیماری سلیاک یک بیماری مزمن است که در آن روده کوچک بیش از حد حساس به گلوتن می شود که در محصولات گندم یافت می شود. اگر گلوتن به طور کامل هضم نشده باشد، مواد شیمیایی به نام گلوتومورفین ایجاد شده، به جریان خون وارد می شوند و به مغز که در آن فکر و رفتار را تحت تاثیر قرار می دهند، حرکت می کنند. گلوتن را می توان در مواد غذایی فرآوری شده یافت.

سلیاک منجر به کم خونی، کاهش وزن و علائم روانی می شود، اما در بسیاری از موارد با استفاده از رژیم بدون گلوتن، می تواند با موفقیت درمان شود. تصور می شود که سلیاک یک بیماری ارثی است. سلیاک و اسکیزوفرنی معمولا در یک خانواده قرار دارند.

رژیم کتوژنیک:
یک فرضیه جدید این است که در برخی از بیماران، اختلالات مغزی ناشی از گلوکز و انرژی ممکن است در فرآیند بیماری دخیل باشد و این نوع رژیم غذایی به اصطلاح کتوژنیک که توسط بدن سازان مورد توجه قرار می گیرد، ممکن است به آن ها کمک کند.

مواد غذایی مضر برای مبتلایان به اسکیزوفرنی :
غذاهای حاوی نشاسته

  • غذاهای حاوی نشاسته مانند سیب زمینی، پاستا یا برنج را کمتر مصرف کنید و سعی کنید گزینه هایی مانند برنج قهوه ای که حاوی فیبر هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

چربی های اشباع شده

  • مصرف چربی های اشباع شده، شکر و نمک را کاهش دهید و بهترین راه برای انجام این کار پختن غذا و کیک ها داخل منزل است. کره، مارگارین و روغن، توسط افرادی که از فنوتیازین و دی بنزودیازپین استفاده می کنند، بایدکاهش یابد زیرا افرادی که از این داروها استفاده می کنند در معرض خطر افزایش وزن قرار دارند.

غذاهای تهیه شده از گندم
مصرف غذاهای تهیه شده از گندم و فرآورده های لبنی سبب تشدید علائم بیماری می شود. در برخی افراد حذف این مواد از رژیم غذایی می تواند باعث بهبود علائم بیماران شود.

منابع سایتآرگا _ نورین بلاگ _ روزانه _ پزشکان بدون مرز _دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا