مناسب ترین ورزش برای تقویت بینایی کدام است؟

در حال حاضر اغلب پزشکان و متخصصین بینایی و چشم پزشکی، برای تقویت بینایی بیماران خود ورزش های مختلفی را تجویز می نمایند. افراد با انجام این ورزش ها در منزل می توانند به راحتی بینایی خود را تقویت نمایند و بینایی قوی و مطلوبی را داشته باشند. حرکات چشم در جهات مختلف می تواند یک روش عالی برای بهبود چشم در افراد باشد.

انواع ورزش برای تقویت بینایی

ورزش چشم یکی از روش ها و فعالیت های مهم و پر فایده می باشد که علاوه بر رفع خستگی می تواند در بهبود سلامت عمومی چشم ها نیز موثر و مفید واقع شود. البته باید بدانید که انجام ورزش های چشم به تنهایی برای درمان بیماری های چشمی کافی نیست و نیاز به درمان تخصصی چشم پزشک دارد. در این حالت کمک گرفتن از یک متخصص بینایی می تواند کمک شایانی داشته باشد. در این مطلب می خواهیم به بررسی این موضوع و آشنایی با ورزش های مفید برای تقویت بینایی بپردازیم. برای حفظ سلامت چشم ها و رفع خستگی در زمان کار و فعالیت انجام ورزش های چشمی می تواند بسیار مفید باشد که هر کس می تواند در منزل یا محل کار خود آن ها را به راحتی انجام دهد.

ورزش برای تقویت کردن دید

نقش ورزش چشم در بهبود بینایی و سلامت چشم ها

در گذشته، انسان ها در نقاط مختلف جهان، ورزش های چشم را یک نوع روش طبیعی برای درمان نمودن مشکلات بینایی می دانستند. البته تحقیقات و مطالعات علمی انجام شده در این مورد نشان داده است که این نوع طرز فکر درست نیست و در حقیقت انجام ورزش های چشم برای درمان و یا بهبود بینایی نقش خیلی زیادی ندارند. اما می توانند برای رفع خستگی و تقویت دید و بینایی مفید واقع شوند. افرادی که بنا به دلایل مختلف به ویژه انجام برخی کارها زمان زیادی را طرف نگاه کردن به مانیتور یا … اغلب چشمانی خسته دارند، می توانند با انجام ورزش های مختلف خستگی چشم ها را رفع کرده و بینایی خود را تقویت نمایند.

ورزش به منظور تقویت بینایی

با توجه به موارد گفته شده، افرادی که دچار بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی، دو بینی یا آستیگمات چشم می باشند انجام ورزش فایده زیادی برایشان ندارد و فقط می تواند در بهبود علائم اختلال تا حدی کمک کننده باشد.

علاوه بر این انجام این نوع ورزش ها برای اشخاصی که بیماری های چشمی و بینایی رایج تری مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و آب سیاه دارند، کمک می کند تا حس بیشتری در چشم های خود داشته باشند و کمتر از خستگی های چشم و ناراحتی های شبیه به آن رنج ببرند. در ادامه با انواع ورزش های مختلف برای تقویت بینایی آشنا می شویم، همراه ما باشید.

ورزش برای تقویت کردن دید و چشم

قانون ۲۰-۲۰-۲۰

ورزش یا قانون ۲۰-۲۰-۲۰ برای افرادی مناسب می باشد که در طول روز وقت خود را با نگاه نمودن به صفحه نمایش یا مشابه آن سپری نمایند. انجام این ورزش بسیار ساده و راحت می باشد. برای انجام این ورزش می توانید در طول روز و در زمان انجام کار با کامپیوتر یا تلویزیون هر ۲۰ دقیقه یک مرتبه به وسیله ای در فاصله شش متری خود به مدت ۲۰ ثانیه نگاه نمایید.

ورزش برای تقویت بینایی و عضلات چشم

تغییر در تمرکز

روش دیگر ورزشی برای تقویت نمودن چشم ها و بینایی تغییر در تمرکز می باشد. این روش علاوه بر کمک به رفع خستگی و رفع حس فشار بر روی چشم ها، برای تقویت عضله های چشم نیز مفید می باشد. برای انجام این ورزش می توانید به روش زیر عمل نمایید. مراحل را به ترتیب گفته شده انجام دهید:

  • قبل از هر کاری یکی از انگشت های دست خود را در فاصله ای چند سانتی متری یکی از چشم های خود نگه داشته و سپس با نگاه نمودن به انگشت بر روی آن تمرکز نمایید.
  • در ادامه انگشت خود را آرام از صورتتان دورتر نمایید.
  • بعد به شیء در فاصله ی دورتر نگاه نمایید و روی آن تمرکز نمایید. بعد از مدتی مجددا به انگشت خود نگاه نمایید.
  • حال با نزدیک نمودن انگشت به صورت، انگشت را به محل قبل خود بازگردانید.
  • مجددا بر روی وسیله ای در فاصله ی دورتر تمرکز نمایید.
  • مراحل گفته شده را سه مرتبه تکرار نمایید تا خستگی چشم ها برطرف شده و تقویت شوند.

ورزش برای تقویت دید و عضله های چشم

چشمان خود را حرکت دهید

حرکت دادن چشم ها ورزش مناسب دیگری برای برطرف نمودن خستگی چشم ها و تقویت آن ها و کاهش فشار وارد شده بر آن ها می باشد. برای حرکت دادن صحیح چشمان خود می توانید از روش زیر استفاده نموده و آن را انجام بدهید:

ورزش برای تقویت دید

چشم های خود را بسته و به آهستگی آن را به طرف بالا و بعد به سمت پایین به حرکت در آورید. این حرکت را تا سه مرتبه تکرار نمایید. حال چشمان خود را مجددا آهسته ببندید و بعد آن راه به طرف چپ و بعد به طرف راست حرکت بدهید. این عمل را هم سه بار تکرار نمایید.

دقت داشته باشید که در زمان اجرای حرکت های این ورزش چشم ها باید در تمام مدت بسته باقی بمانند.

ورزش برای بهبود و نیرودهی به بینایی

روش عدد ۸ انگلیسی

روش عدد ۸ انگلیسی برای رفع خستگی و تقویت بینایی چشم ها می تواند بسیار مفید واقع شود که به شکل زیر قابل انجام است:

برای انجام این حرکت ورزشی چشم، در ابتدا بنشینید و به نقطه ای در فاصله ی دو تا سه متری روی زمین نگاه نمایید و کاملا بر روی آن تمرکز داشته باشید.

انواع ورزش برای تقویت بینایی

حال شکل عدد انگلیسی ۸ را در ذهن خود تجسم نمایید و با حرکت دادن چشمان خود سعی نمایید تا آن را ترسیم نمایید.

برای ۳۰ ثانیه این حرکت را انجام دهید، بعد به نقطه ای دیگر در جهت دیگر نگاه نمایید و همین عمل را تکرار نمایید.

ورزش برای تقویت دید چشم

ورزش چشم با استفاده از مداد

انجام ورزش چشم با کمک مداد می تواند ورزشی موثر برای تقویت بینایی باشد. این روش برای افرادی مناسب می باشد که از نارسایی هم گرایی چشم رنج می برند. برای توقیت چشم ها و بهبود بینایی خود این روش را به شکل زیر انجام دهید:

یک مداد را در فاصله ی یک طول دست از بدن، بین دو چشم خود نگه دارید.

به مداد نگاه کرده و در حالتی که تصویری یکپارچه و کامل از آن را تماشا می کنید، آرامی مداد را به طرف بینی حرکت دهید.

مداد را به حدی جلو بیاورید و به بینی نزدیک نمایید که دیگر نتوانید تصوری یکپارچه و کامل را از آن ببینید. بعد کمی مداد را به عقب برده تا مجددا تصویر کامل آن را ببینید. این مراحل را حدود ۲۰ بار انجام دهید.

انجام ورزش برای تقویت بینایی

ورزش چشم ها با استفاده از نخ و مهره

ورزش چشم با استفاده از نخ و مهره روش موثری دیگری برای تقویت دید در افراد می باشد. این ورزش برای هماهنگی بهتر چشم ها کمک کننده می باشد. برای انجام این روش ورزشی می توانید به شکل زیر عمل نمایید:

برای انجام این ورزش همانطور که مشخص است به نخ و تعدادی مهره رنگی نیاز داریم.یک سر نخ خود را به محلی ببندید یا می توانید از فردی دیگر بخواهید که سر نخ را برایتان نگه دارد. سر دیگر نخ را مقداری پایین تر از بینی خود نگهدارید،یک مهره رنگی را داخل نخ کرده و در حال که هر دو چشم باز باشد به مهره نگاه نمایید.

ورزش برای تقویت نمودن دید

در صورتی که چشم و بینایی شما بدون مشکل باشد، باید بتوانید مهره را همراه دو نخ به شکل ضربدری ببینید، اگر یک چشم خود را بسته نگهدارید، همراه آن یکی از نخ ها نیز ناپدید خواهد شد. اگر دو نخ و دو مهره می بینید، به این معنا خواهد بود که چشمانتان هم گرایی لازم بر روی مهره را نداشته اند.

با توجه به موارد گفته شده این ورزش را می توان برای یافتن اختلال های احتمالی مرتبط با بینایی انجام داد. علاوه بر این فایده انجام این روش می تواند عضله های چشم را تقویت نماید و موثر واقع شود.

ورزش برای تقویت بینایی و چشم ها

ورزش دادن چشم با نقاشی روی کارت

انجام این نوع حرکت ورزشی بینایی برای افرادی که دچار اختلال اگزوتروپیا یا همان انحراف رو به بیرون چشم می باشند مفید است. برای انجام این حرکت می توانید به روش زیر عمل نمایید.

یک کارت برداشته و در یک طرف آن سه شکل استوانه ای قرمز رنگ بکشید، اندازه استوانه ها باید به ترتیب بزرگتر شوند. به این شکل که استوانه اول کوچک، استوانه دوم متوسط و استوانه سوم را بزرگتر بکشید.

برای طرف دیگر کارت خود نیز همین روش را انجام دهید. با این فرق که این بار استوانه ها را به رنگ سبز بکشید.

کارت را به شکلی جلوی بینی خود قرار دهید که استوانه بزرگتر دورتر از آن دو تای دیگر قرار گیرد. از دو طرف کارت با دو چشم خود به استوانه ی بزرگ خیره شده و این را ادامه دهید تا وقتی که هر دو استوانه قرمز و سبز روی هم بیافتند. و شکل یک استوانه با رنگ های سبز و قرمز ببینید.

به مدت ۵ ثانیه در همین حال بمانید. همین روش را با استوانه های متوسط و کوچک نیز تکرار نمایید.

انواع ورزش برای تقویت دید

تمرکز کردن بر روی دور و نزدیک

این روش ورزش چشم بسیار شبیه به روش تغییر تمرکز می باشد که در بالا با آن آشنا شدیم. این حرکت نیز باید به صورت نشسته انجام گیرد. در ادامه با انجام این حرکت آشنا خواهیم شد:

انگشت شصت خود را به فاصله ای حدودا ۲۵ سانتی متری جلوی چشم های خود نگه داشته و برای ۱۵ ثانیه به آن بنگرید.

وسیله ای را در فاصله ۳ تا ۶ متری خود بیابید و برای ۱۵ ثانیه به آن نگاه نمایید. بعد دوباره به انگشت شصت خود نگاه نمایید.

این مراحل را برای ۵ مرتبه تکرار نمایید.

ورزش برای تقویت شدن بینایی

در پایان برای اطلاع از ورزش برای لاغری صورت و درمان سردرد با ورزش می توانید از این لینک ها دیدن نمایید.

منبع : آرگا

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا