مسواک کردن قبل از صبحانه بهتر است یا بعد از آن

مسواک کردن قبل ا صبحانه خوردن به اندازه مسواک بعد از صبحانه مهم است. در این مطلب می خواهیم در مورد مزایای مسواک صبحگاهی اطلاعاتی را ارائه کنیم که برای سلامت دندان بسیار مفید هستند.

سلامت دهان و دندان مهم است و یکی از روش های مهم برای حفظ و نگهداری از دندان و همچنین جلوگیری از پوسیدگی، مسواک زدن است. بیشتر دندانپزشکان توصیه می کنند که قبل از صبجانه خوردن مسواک کنید زیرا در طول شب باکتری هایی ایجاد می شوند که روی دندان پلاک ایجاد می کنند و در هنگام خواب به سرعت در دهان شما افزایش پیدا می کنند و در صبح بوی بدی ایجاد می کنند.

زمان مناسب مسواک قبل از صبحانه

می توان گفت که مسواک زدن فقط برداشتن قطعات باقیمانده از غذا روی دندان نیست و می تواند پلاک های غیر قابل مشاهده باکتری را که در طول شب به هم می چسبند را پیدا کند و این پلاک ها و باکتری که روی سطح دندان می نشینند باعث بوی بدن دهان در صبح می شوند.

شستن دندان با خمیر دندان حاوی فلوراید می تواند به شما در خلاص شدن از شر بوی بد دهان و پلاک ها کمک زیادی کند. علاوه بر این ها با ایجاد یک مایع از مینای دندان در مقابل اسید محافظت می کند و مسواک زدن صبح زود باعث تولید بزاق بیشتر می شود که به شما برای خرد کردن غذا و از بین بردن باکتری های مضر دهان کمک می کند.

همیشه مسواک زدن محیط دندان را به صورت کامل تمیز نمی کند زیرا مقداری کمی از باکتری های شب گذشته در دهان باقی می ماند و فساد ایجاد می کنند. صبح که از خواب بیدار می شوید با طعم غیر عادی در دهان روبرو می شوید که این طعم ها حاصل فعالیت باکتری های هستند. به همین دلیل توصیه می شود صبح ها بعد از بیدار شدن دندان ها را مسواک کنید و بعد از مسواک زدن تا نیم ساعت دهان را آبکشی نکنید تا دهان از خمیر دندان استفاده حداکثری را کند.

دقایقی بعد از بیدار شدن هم شما به فکر صبحانه ای لذیذ هستید و هم باکتری هایی که از شب گذشته در دهان شما هستند و بی صبرانه منتظر قند موجود در صبحانه هستند. معمولا زباله های حاصله از صبحانه خوردن ممکن است محدود به خرده های نان، جعبه پنیر یا شیشه خالی مربا باشد اما صبحانه خوردن باکتری ها به تدریح مواد مخرب تری را بر جا می گذارد زیرا اسید آن ممکن است روند برداشته شدن مواد معدنی از ساختار دندان ها و پوسیدگی را تسریع کند.

 

اهمیت زمان بندی مسواک زدن

همان گونه که می دانید لایه بیرونی دندان از مینا تشکیل شده است که آناتومی دندان هم به حساب می آید. مینا سخت ترین ماده ای است که در بدن وجود دارد. این بخش دندان به شدت اسید ورودی را جذب می کند که معمولا محتوای صبحانه ها اسیدی هم هستند. طبق مطالعات انجام شده مسواک زدن بعد از خوردن صبحانه برای اسکراب کردن و برداشتن لایه رویی و اضافی مینای دندان ضروری است. با وجود اینکه مینای دندان به نحو عجیبی قوی است ولی مسواک زدن آن می تواند رویه آن را نرم و لطیف کند و در نتیجه پوسیدگی از بین می رود.

مسواک کردن قبل از صبحانه بهتر است یا بعد از آن

نادیده گرفتن مسواک پیش از صرف صبحانه

مسواک کردن صبحگاهی بسیار مهم است زیرا دهان و دندان شما را آماده می کند و تمام باکتری های باقیمانده را نابود می کند. خیلی از باکتری های موجود در دهان می توانند روی نفس صبگاهی شما تاثیر بگذارند و قند و شکر را تبدیل به اسید کنند به همین دلیل است که پزشکان قند را برای دندان مضر می دانند.

مسواک صبحگاهی باعث می شود که دندان از خوابی بیدار شود و سلامت خود را به دلیل تمیزی بیشتر کنند. وقتی که قبل از خواب مسواک می کنید، تمام باکتری ها از روی دندان پاک نمی شوند و بعضی از آنها تا صبح روی دندان باقی می مانند. وجود این باکتری ها روی دندان به تدریج حساسیت ایجاد می کند و فقط با مسواک صبحگاهی می توان آن را از بین برد.

چگونگی مسواک زدن پیش از صبحانه

بعد از بیدار شدن در تایمی کوتاه دهان خود را بشویید و پیش از خوردن هر چیزی مسواک بزنید. پس از اینکه صبحانه را میل کردید بهتر است حدود نیم ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید تا دندان ها فرصت تنفس داشته باشندو در این مدت زمان اعضای بدن می توانند از قند و شکر مصرف شده اتفاده کنند و با کمبود مواجه نشوند.

نخ دندان کشیدن قبل از صرف صبحانه می تواند باعث شود که پلاک های دندانی از دندان شما برداشته شوند و باکتری های روی آن از بین بروند. بعد از صبحانه هم بهتر است مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و سپس بیرون بروید. توصیه می شود که مسواک را به یک روش صبحگاهی روتین تبدیل کنید تا همیشه دندان های سالم داشته باشید.

 

اقدامات لازم برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان

توصیه می شود تا یک ساعت پس از مصرف غذاهای اسیدی صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید.

اگر قصد دارید میوه یا آب میوه در هنگام صبح بخورید بهتر است پیش از صبحانه مسواک بزنید.

بین وعده های غذایی خود به جای مصرف آب میوه یا نوشابه های گازدار بهتر است از شیر و آب استفاده کنید.

زمان نوشیدن نوشیدنی های اسیدی بهتر است از نی استفاده کنید تا تماس آن ها را با دندان هایتان کاهش دهید.

توصیه می شود که پس از صرف غذا آدامس بدون قند بجوید زیرا انجام این کار باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان می شود که حالت اسیدی آن را خنثی خواهد کرد.

بهتر است هنگام شروع صرف وعده غذایی کمی پنیر یا شیر بخورید تا هر گونه خاصیت اسیدی را خنثی کند.

معمولا مصرف آبمیوه های مختلف برای حفظ سلامتی بدن توصیه می شود اما به یاد داشته باشید که مصرف پی در پی و زیاد این نوشیدنی ها در طول روز برای سلامتی دندان ها مضر است. به همین خاطر سعی کنید در مصرف هر نوع ماده غذایی هر چند مفید اصل اعتدال و یانه روی را در پیش بگیرید.

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا