مراقبت از موهای بلند با این فوت و فن های طلایی

موهای بلند بسیار جذاب هستند ولی رسیدگی بیشتری نیاز دارند. چرا که موهای بلند نسبت به موهای کوتاه بیشتر در معرض خشکی، گره خوردن و آسیب پذیری هستند. از این رو در این مطلب به روش های اصولی مراقبت از موهای بلند می پردازیم.

روش های اصولی مراقبت از موهای بلند

موهای بلند اگرچه زیبا و جذاب به نظر می رسند ولی به مراقبت و رسیدگی بیشتری هم نیاز دارند. به این دلیل که موهای بلند بیشتر از موهای کوتاه در معرض گره خوردگی، خشکی ، آسیب و تغییر رنگ بیشتر هستند. مراقبت از موهای بلند و سلامت نگه داشتن آن به نظر کار سختی است ولی این موضوع نباید موجب نگرانی شما شود.

    

تنها کاری که باید انجام دهید این است که از ابزارهای حالت دهی و محصولات مراقبت از مو مناسب، به همراه  رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. به این ترتیب وقتی از موها به خوبی مراقبت شود، زیبا و جذاب باقی می مانند. بیشتر افراد به داشتن موی بلند علاقه دارند ولی باید بدانید که باید مراقبت اصولی از مو صورت گیرد تا دچار ریزش و خالی شدن نشود. در ادامه با روش های اصولی مراقبت از موهای بلند آشنا می شوید.

۱.شستشوی صحیح موها

برای داشتن موهای سالم، بلند و زیبا باید به نحوه شستشوی موها بسیار اهمیت بدهید. آیا کف دست را پر از شامپو نموده و با آن کل موها را می شویید؟ در صورت جواب مثبت باید بدانید که تا حالا روش درستی برای شستشوی مو نداشته اید و به موها آسیب می زده اید.

تنها کافی است کمی شامپو روی پوست سر ریخته و ماساژ دهید. اصلا نیازی نیست که ساقه موها با شامپو شسته شود. مهم است که شامپو به آرامی با انگشتان و نه ناخن ها روی پوست سر ماساژ داده شده تا آلودگی ها و چربی اضافه روی آن پاک گردد. ماساژ دادن سر هنگام شامپو زدن، روش خوبی برای تقویت گردش خون و مراقبت از موی بلند است و سبب سم زدایی پوست سر می شود.

این کار با افزایش رشد موها همراه می شود. برای نرم و شاداب شدن ساقه مو نیز از نرم کننده استفاده کرده تا رطوبت را بازیابی نماید. در صورتی که موهای شما خیلی زبر و خشک است، از ماسک مو در درون حمام استفاده کنید. ماسک مو باید روی ساقه مو ماساژ داده شده و بعد از ۲۰ دقیقه شستشو داده شود.

ماسک مو نباید به پوست و ریشه مو تماس پیدا کند. این محصول با توجه به نیاز موها تهیه شود. انواع مختلفی از ماسک مو شامل مغذی کننده، نرم کننده، ضد وز شدن، درخشان کننده، ویژه موهای رنگ شده و … در بازار موجود می باشد. ضمنا از ماسک مو خانگی نیز می توان بهره برد.

همچنین بعد از خارج شدن از حمام هم می توان از ماسک مو بدون نیاز به شستشو یا روغن های طبیعی بهره برد. بهترین روغن های طبیعی برای موها، روغن بادام، روغن آرگان و روغن نارگیل می باشند. احتیاجی نیست کف سر به روغن آغشته شود، زیرا سریع چرب شده و به شستشو نیاز پیدا می کند. در عوض مقداری روغن را ماساژ داده تا گرم شده و ساقه موها را به آن آغشته نمایید.

۲. خشک کردن صحیح موها

هرگز موهای خود را به صورت محکم و خشن خشک نکنید چرا که سبب شکستگی موها می شود. به کمک حوله میکروفیبر نرم یا یک تی شرت قدیمی تمیز ،موها را به آرامی خشک نموده و اجازه دهید موهای شما را هوا کاملا خشک کند. از حوله نخی حمام برای خشک کردن مو استفاده نشود زیرا سبب گره خوردن، وز و ناصافی مو می شود.

از حوله میکروفیبر به جای حوله حمام استفاده کرده چرا که نازک بوده و قدرت جذب بالایی دارند. این حوله ها موجب می شوند ، تایم خشک شدن مو کاهش یابد. در ضمن می توانید برای برطرف شدن وز مو از سرم ضد وز استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید بهتر است موها در هوای آزاد خشک شوند. از این رو کمتر از سشوار و اتوی مو بهره بگیرید. باد گرم سشوار رطوبت طبیعی مو را تبخیر نموده و موخوره ایجاد می شود.

۳. آبرسانی مرتب موها

آبرسانی عمقی به موهای بلند ؛سلامتی،درخشندگی و شادابی موها را حفظ می کند. موهای بلند به طور معمول سریعتر خشک شده و اگر از وسایل حرارتی برای موها بهره می گیرید، این کار تشدید می شود. از این رو باید اطمینان یابید که به صورت مرتب از محصولات آبرسان استفاده نمایید.

از جمله این محصولات می توان به ماسک مو در حمام، روغن درمانی یا هر آنچه که سبب رساندن رطوبت به فولیکول موها می شود، اشاره نمود. از این رو ماسک آبرسان برای مراقبت از موهای بلند لازم است.

۴. استفاده صحیح از کش مو

همه کش موها یکسان نبوده و اغلب استفاده از آن ها برای موهای بلند توصیه نمی شود. هنگامی که موها بلند هستند، اگر کش سر به ریشه موها خیلی نزدیک شود، ممکن است آسیب زا باشد. به ویژه هنگامی که قصد دارید کش مو را از موها بیرون بیاورید. این کار سبب کشیده و کنده شدن موها می شود.

به جای کش موی معمولی یک نوع کش پلاستیکی شبیه سیم تلفن که ترند این روزهاست را به کار بگیرید. این کش سر سبب کشیده شدن مو نمی شود. در عوض این امکان را فراهم می کند که موها به طور موثرتری جمع و از آسیب آن پیشگیری شود.

۵. اسپری محافظ مو

همانطور که می دانید برای محافظت از مو در مقابل حرارت اسپری محافظ ،کمک کننده است. ولی این مرحله ای است که به آسانی فراموش می شود. محافظ حرارتی ساقه مو را پوشش داده سد محافظی به وجود می آورد. از این رو از آسیب پذیری ناشی از وسایل حرارتی مو پیشگیری می کند.

در ضمن باعث می شود موها برای ساعت ها براق و بدون وز باقی بماند. برای مراقبت از موهای بلند باید هنگامی که موها هنوز خیس بوده و مقداری رطوبت دارد، اسپری روی موها استفاده شود. بعد عمل براشینگ مو صورت گیرد.

۶. نوک گیری منظم مو

به صورت منظم نوک موها را کوتاه نمایید. این کار سبب رشد سریع آن ها نمی شود ولی مانع از شکنندگی و مجعد شدن آن ها می گردد. هر شش یا هشت هفته یک بار نوک موها را به طور مرتب کوتاه نمایید تا انتهای آسیب دیده مو حذف شود. در صورتی که انتهای مو دوشاخه شده یا روی مو نقاط سفید رنگی ایجاد شده، در حقیقت به نوک گیری مو نیاز است. دوشاخه شدن نوک مو می تواند موجب توقف رشد مو شده و سبب نازک و کدر جلوه کردن مو می شود.

۷. مراقبت صحیح از پوست سر

پوست سر سالم، محیط مناسب برای رشد و سلامت مو فراهم می کند. مراقبت صحیح از پوست سر کمک کرده تا خون و مواد مغذی به فولیکول های مو رسیده و نتیجه آن کاهش ریزش مو و قوی تر شدن آنها می شود. برای رفع چربی، آلودگی و باقی مانده محصولات مراقبت از مو روی سر از یک شامپو روزانه بهره بگیرید.

دقت کنید موقع شامپو زدن، پوست سر با نوک انگشتان و بدون تماس ناخن، به آرامی ماساژ داده شده تا جریان خون افزایش پیدا کند و فولیکول های مو تحریک گردند. در ضمن پژوهش ها نشان داده ماساژ اصولی و حرفه ای برای تجدید قوا و جوانسازی پوست سر موثر و مفید هستند.

۸. ماساژ سر با روغن گرم

ماساژ سر با روغن گرم یکی از بهترین روش های مراقبت از موی بلند است. این کار هم سبب آرامش می شود و هم ضخامت مو را زیاد می کند. روغن علاوه بر تغذیه ریشه موها و کمک به رشد و استحکام مو، سبب جوانسازی ساقه های مو می گردد. به طور مثال تحقیقات علمی اثر گیاه اسطوخودس بر ازدیاد رشد مو را تایید نموده اند.

۹. کاهش دفعات استفاده از شامپو

شامپو سبب از بین بردن آلودگی و چربی روی مو و پوست سر می شود. با این حال، استفاده روزانه از شامپو می تواند مو را خشک و شکننده و وز کند. بعضی شامپوها دارای سولفات بوده که استفاده زیاد از آن ها به مو آسیب می زند. از این رو انتخاب شامپو بدون سولفات با توجه به نیاز مو و نوع مو اهمیت زیادی دارد.

جهت مراقبت از موهای بلند، از شامپوی ملایم استفاده کرده تا چربی طبیعی موها از بین نرود. در ضمن بهتر است اول پوست سر را شامپو زده و بعد اجازه دهید کف شامپو به قسمت های پایین مو برسد. عمل شستشوی مو به آرامی صورت بگیرد زیرا موی خیس، نرم تر بوده و احتمال آسیب دیدگی و شکنندگی آن و جود دارد.

به یاد داشته باشید استفاده از نرم کننده مو، در حفظ سلامت مو موثر است. از این رو آن را فراموش نکنید. نرم کننده با حفظ رطوبت مو، از خشکی آن جلوگیری کرده و از مو در برابر آلودگی محافظت می کند.

۱۰. استفاده از شانه با دندانه های پهن

موی بلند خیلی راحت گره می خورد. با شانه کردن روزانه ساقه های مو به جز موی فر به سادگی می توان این مشکل را رفع کرد. بهتر است برای این کار از شانه های با دندانه های پهن کمک بگیرید. در ضمن از اسپری نرم کننده مو استفاده کرده تا گره مو به راحتی باز شود.

وقتی مو اندکی خشک شد، از قسمت پایین آن شروع به شانه زدن کرده و به تدریج به قسمت های بالایی بروید. این کار سبب باز شدن گره های مو شده و از کشیده شدن ، ریزش و آسیب پیشگیری می کند. در ضمن استفاده از برس ساخته شده از الیاف طبیعی هم برای پخش شدن چربی طبیعی پوست سر در همه قسمت های مو مناسب می باشد.

موهای خیس از موهای خشک بیشتر دچار کشیدگی شده و خیلی راحت می شکند. از این رو موهای خیس را برس نکشید و در صورتی که می خواهید گره خوردگی موی خیس را صاف نمایید، این کار را به آهستگی و با انگشت انجام دهید.

۱۱. تغییر مدل مو

این که موهای بلند را به فرم دم اسبی یا مشابه آن ببندید، خیلی جذاب به نظر می رسد ولی این مدل بستن مو، به ریشه مو فشار وارد نموده و سبب شکنندگی آن می شود. بهتر است مدل موی آزاد تری انتخاب کرده تا مانع از فشار روی فولیکول یا کوتیکول مو شوید.

بافتن مو یا بستن به مدل گوجه ای شل می تواند خیلی مناسب و در عین حال جذاب باشد. دقت کنید موقع بستن موها همواره از کش با پوشش پارچه ای یا روبان کمک بگیرید تا مانع از موخوره و شکنندگی آن گردید.

۱۲ . نوشیدن آب به میزان کافی

کمبود آب می تواند سبب خشکی پوست سر شده و موها را شکننده، وز و نازک نماید. آب آشامیدنی دارای عناصری مثل روی ، آهن، مس ، کلسیم می باشد که همه بر سلامت مو تاثیر می گذارند. مصرف آب در ضمن سبب تقویت ریشه مو شده و از شکستگی آن پیشگیری می کند.

۱۳. رژیم غذایی سالم و مناسب

برای داشتن موهای بلند سالم و درخشان، علیرغم استفاده از محصولات موی مناسب، مصرف مواد مغذی را نیز نباید از یاد برد. رژیم غذایی سالم و مناسبی در نظر بگیرید که سرشار از مواد مغذی، پروتئین، ویتامین و امگا ۳ باشد. ساختار مو از پروتئین تشکیل شده و کمبود این عامل سبب ریزش مو می شود.

به این ترتیب برای سلامت موهای بلند، غذاهای غنی از پروتئین مانند، حبوبات، تخم مرغ، ماست و ماهی فراموش نشود. ویتامین های ب، ث، د و ای مانع از ریزش و سفیدی زودرس مو می شوند. به این ترتیب در رژیم غذایی خود، سبزیجات برگ سبز ، تخمه آفتاب گردان، بادام، اسفناج، زرده تخم مرغ، جگر، گوجه فرنگی و مرکبات را جای دهید.

امگا ۳ نیز سبب رشد مو را افزایش داده و از ریزش مو پیشگیری می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مغذی ضروری را به مو رسانده و سبب آبرسانی به پوست سر و موها می شوند. ماهی های سالمون و قزل آلا، بذر کتان، جو دوسر، آواکادو، دانه کدو تنبل و گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند.

۱۴. عدم استفاده از روبالشی های نخی

روبالشی نخی یکی از علت های گره خوردن مو و ژولیدگی آن هنگام بیدار شدن از خواب می باشد. بهتر است برای مراقبت از موهای بلند به جای این روبالشی ها از روبالشی ساتن و ابریشم استفاده نمایید. زیرا این پارچه ها نرم بوده و دارای اصطکاک کمتری نسبت به پارچه های نخی هستند. و مانع از موخوره و گره خوردن مو می شوند.

منبع : آرگا

برچسب :

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا