طرز تهیه شامی حبوبات غذایی دلچسب با طعم عالی

شامی حبوبات غذایی بسیار خوشمزه و مقوی است و به دلیل فیبر زیاد می تواند در مدت طولانی احساس سیری ایجاد کند. از این رو افرادی که تمایل دارند رژیم لاغری داشته باشند، شامی حبوبات هم می تواند انتخابی عالی محسوب شود. پخت این شامی همچون تهیه شامی برنجی، شامی لپه و شامی نخودچی می تواند دلچسب و عالی باشد. اگر دوست دارید با طرز تهیه شامی حبوبات آشنا شوید، با این مطلب از بخش آشپزی آرگا همراه ما باشید.

 در این غذا حبوباتی همچون لوبیا و نخود استفاده می شود. باید اشاره کرد نخود دارای ساپونین بوده که از سرطان های مختلف زنان مانند سرطان سینه و بیماری پوکی استخوان پیشگیری می کند. همچنین لوبیا نیز به دلیل ارزش غذایی بالا و پروتئین زیاد در سلامت قلب؛ ازدیاد حافظه و پیشگیری از سرطان های مختلف تاثیر شایانی دارد.

به این ترتیب اگر به حبوبات علاقمند بوده و طرفدار انواع کتلت و شامی هستید در ادامه با طرز تهیه شامی حبوبات آشنا می شوید. قابل ذکر است زمان مورد نیاز برای تهیه این غذا ۱۵ دقیقه بعلاوه ۲۴ ساعت زمان برای خیس خوردن حبوبات می باشد. و پخت آن یک دقیقه زمان می برد.

مواد لازم

در ادامه به مواد لازم برای آماده سازی شامی حبوبات اشاره می شود. این میزان مواد برای ۸ نفر مناسب است.

  • لوبیا سفید و قرمز: هر یک ۱۵۰ گرم
  • نخود: ۱۰۰ گرم
  • سیب زمینی: ۳ عدد
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • پیاز : یک عدد متوسط
  • آرد نخودچی: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر سوخاری: ۴ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: یک قاشق چای خوری
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  • پودر آویشن: یک قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز: یک قاشق چای خوری
  • نمک: به میزان لازم
  • زردچوبه: ۲ قاشق چای خوری
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

طرز تهیه شامی حبوبات خوش طعم

ابتدا حبوبات را پاک کرده و بشویید. سپس یک شب آن را بخیسانید. در این مدت چند مرتبه آب حبوبات را عوض کنید تا کاملا نفخ آن ها گرفته شده بعد حبوبات آماده شده را با کمی آب بپزید.

در ادامه سیب زمینی ها را پخته و پیاز را درون آن رنده نمایید. سپس حبوبات پخته شده را همراه با سیب زمینی ها بکوبید تا خمیر یکدستی حاصل شود.

اکنون تخم مرغ ها، ادویه و رب گوجه فرنگی را به مواد افزوده و همراه با آرد نخودچی و آرد سوخاری ترکیب کنید. سپس مایه شامی را به طور یکنواخت با دست یا به کمک دستگاه غذا ساز ورز بدهید.

در این مرحله ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و داخل آن کمی روغن سرخ کردنی بریزید و صبر کنید تا خوب داغ شود. سپس حرارت را متوسط رو به کم تنظیم کنید. و کمی دست را مرطوب کرده و از مایه شامی به اندازه یک پرتقال کوچک برداشته و در دست فرم بدهید و درون روغن قرار دهید.

صبر کنید تا شامی های درون روغن خوب سرخ شوند. بعد از این که یک طرف شامی سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. این کار را تا تمام شدن مایه شامی ادامه دهید.

شامی حبوبات آماده شد. می توانید شامی ها را همراه با گوجه فرنگی، سالاد کاهو و لیموی تازه سرو نمایید. ضمنا در صورت تمایل می توانید کنار این شامی خوشمزه از انواع ترشی و سس های خوشمزه نیز استفاده کنید. نوش جان

منبع : آرگا

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا