روش های موثر تخلیه ذهن (نکاتی ساده برای خلوت کردن ذهن)

با انجام دادن روش های تخلیه ذهن (برای کاهش شلوغی و خلودت کردن ذهن) خواهید توانست خیلی از کشمکش ها و دغدغه های ذهنی را که باعث ایجاد احساسات بد و یا یادآوری خاطرات بد گذشته می شود را از بین ببرید.

هر وقت که احساس استرس و یا گیر افتادن در یک موضوع را کردید، راه اندازه دوباره هر چه سریع تر مغز می تواند باعث پاکسازی افکار عقب مانده در حافظه کاری شما کمک به سزایی نماید. باید توجه داشته باشید که هر چه فضای اطراف شما مرتب تر باشد، ذهن شما هم می تواند بهتر و زیباتر مسائل را پردازش کند. در ادامه انواع روش های تخلیه کردن ذهن را توضیح می دهیم.

روش تخلیه ذهن و خلوت کردن آن

به میزی فکر کنید که در آن تکه هایی مختلف از پروژه ها، یادداشت ها و ورق های مهم روی هم چیده شده است. وقتی که نیاز به دنبال کردن اطلاعات خاصی دارید، این در هم ریختگی های ذهنی و محیطی ممکن است کار را برای شما سخت و پیچیده کند.

به صورت کلی جستجوی بی نتیجه برای پیدا کردن خاطره یا افکار مهم دیگر می تواند احساس غرق شدگی و غبار را در ذهن شما ایجاد کند. اما نگران نباشید، زیرا که وقتی به نظر می رسد که ذهن شما به همان راحتی که می تواند کار نمی کند و نیاز به تخلیه و بیرون ریختن بعضی از مسائل را دارد و با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

با انجام این نکات که در ادامه آورده شده است می توانید از قسمت های آزار دهنده ذهن خود رهایی پیدا کنید و در نهایت فکری پاک و بدون دغدغه داشته باشید.

تمرین آگاهی ذهن

آموزش دادن به خود برای داشتن ذهن بیشتر می تواند به روش های مختلف برای شما مفید باشد. مثلا این عامل می تواند به شما چنین کمک کند که در حال حاضر بمانید و بر آنچه که در اطراف شما اتفاق می افتد متمرکز شوید.

باید توجه داشته باشید که ر گاه یاد بگیرید روی یک موضوع تمرکز کنید، می توانید از ذهن آزاد و مرتب تری هم برخوردار باشید. زیرا که یادگیری اینکه بتوانید توجه خود را به صورت همزمان بر روی یک کار معطوف کنید می تواند به شما در رهایی و آزادی فکر کمک کند. تصور اینکه بعضی از افکار را از ذهن خود دور ریخته اید اشتباه می باشد، ولی می توانید به این موضوع فکر کنید که در ازای تحمل شلوغی آنها در افکار شما به خوبی از پس مدیریت، سر و سامان دادن به آنها بر آمده اید تا مقداری به ذهن اجازه رهایی و نفس کشیدن از شر افکار شلوغ و گاها آزار دهنده بدهید.

در حالتی دیگر آگاهی هم می تواند به رهاسازی بسیاری از جنبه های افکار منجر گردد و تجربه آرامش و لذت بردن از لحاظت را برای شما رقم بزند.

مدیتیشن انجام بدهید

مدیتیشن فقط با مدتی نشستن و تمرکز، می تواند افکار مزاحم را از ذهن خمود به بیرون براند، رهن خود را به سطح خوبی از آگاهی برسانید و در نهایت استرس و اضطراب تا حد زیادی از بین می رود. در صورتی که این روش جواب نداد، می توانید از انجام تمرینات آگاهی ذهن برای افزایش آگاهی خود در طول روز استفاده کنید. در ادامه می توانید روش صحیح انجام مدیتشن برای تخلیه ذهن را آموزش ببینید.

  • تمرکز بر روی احساس

روی احساسات خود تمرکز کنید، به این صورت که از حواس پنجگانه خود برای هماهنگی کامل با تجربیات زندگی روزمره استفاده کنید، هر چقدر هم که فکر کنید این موضوع پیش پا افتاده می باشد، تصوری اشتباه به شمار می آید.

  • تعداد نفس های خود را بشمارید

در مرحله دیگر روی نفس کشیدن تمرکز کنید. اگر شروع به احساس گیحی کردید، آهسته کردن عمدی تنفس می تواند به شما در انجام تخلیه ذهن و بازگشت به لحظات کمک کند. به آرامی نفس بکشید، نفس را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس باز نفس خود را بیرون دهید، این کار را به مراتب 10 بار تکرار کنید و از نتیه آن لذت ببرید.

  • کمی کنجکاوی بد نیست:

کنجکاوی برای باز کردن ذهن خود برای آنچه می توانید از یک موقعیت خاص یاد بگیرید بسیار تاثیر گذار است، زیرا می تواند به شما در حفظ تمرکز کمک کند. باید توجه داشته باشید که هر موقع احساسات ظاهرب شوند، باید از خودتان بپرسید که چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود و چطور می توانید از شر چنین افکار آزار دهنده ای رهایی پیدا کنید. ریشه یابی عوامل بروز این شرایط می تواند به شما در ایجاد شرایط خاص کمک کند.

حتما شما هم تا به حال متوجه شده اید که افکارتان گهگاهی شروع به حرکت می کند و در مسیری آن را ادامه می دهند. این امر طبیعی می باشد، پس سعی کنید خود را به دلیل عدم توجه کافی به بعضی از موضوعات مورد سرزنش قرار ندهید. می توانید افکار خود را به هر چیزی که می خواهید، تمرکز کنید تا در نهایت به شرایط نرمال برگردید. ممکن است که برای به دست آوردن این مهارت زمان خاصی صرف شود، ولی توجه داشته باشید که در نهایت ذهن شما به حضور آنها عادت می کند.

روش های موثر تخلیه ذهن (نکاتی ساده برای خلوت کردن ذهن)

بنویسید

روش خوب دیگر نوشتن است. نوشتن از قدرت زیاید برخوردار است و خیلی از روانشناسان بر این عقیده هستند که هر موقع ذهن شما پر از افکار استرس زا می شود، مرتب کردن آنها و تعیین اینکه چه چیزی بیشترین ناراحتی را در شما ایجاد می کند، همیشه کار آسانی نمی باشد و در بیشتر مواقع امری دردسرساز و پیچیده به شمار می آید.

اگر تا به حال یک دفتر خاطرات داشته اید و به نوشتن بعضی شرایط خود پرداخته اید، ممکن است که متوجه شده باشید که نوشتن چه قدرتی بر غایل شدن افکار قائل می باشد و در نهایت می توانید آنها را به راحتی مورد بررسی و کنجکاوی قرار بدهید. در نهایت این روش می تواند باعث از بین بردن افکار مزاحم و به ریختگی های ذهنی کمک کند. در نتیجه، حافظه فعال و دیگر عملکردهای شناختی می تواند روان تر عمل کنند و به صورت بالقوه استرس را کاهش می دهند.

نوشتن احساسات هم می تواند تقریبا به مانند یک عمل مناسب برای مواجهه با این شرایط به نظر برسد. زیرا که هر هنگام آنها را روی کاغذ می آورید، به معنایی دیگر آنها را به صورت کلی از ذهن خود خارج می کنید. رعایت نکات گفته شده در این اصل برای انجام روش تهلیه ذهن مناسب می باشد و می توانید از آنها در طول روز یا مدت زمان کوتاهی انجام بدهید.

تکرار کنید

در طول روز به صورت پیوسته حداقل 15 دقیقه از زمان خود را به نوشتن اختصاص بدهید. باید توجه کنید که نوشتن در شب و قبل از خوابیدن خیلی موثر است و باعث نظم دهی به افکار شما می شود، در نتیجه روز بعد را به خوبی شروع می کنید.

  • هر آنچه که می خواهی، روی کاغذ بنویس

در مورد هر چیزی که به ذهن تان می رسد، آن را به روی کاغذ بیاورید تا به این روش تخلیه شود. به جای اینکه به روی افکار خود خط بکشید یا به خود سانسوری بپردازید، خوب است که شرایطی را برای خود ایجاد کنید تا در نهایت جریان افکارتان در مسیر درستی قرار بگیرد.

  • آن را به همراه خود نگه دارید

پیشنهاد می شود که همواره دفترچه خاطرات خود را نزدیک نگه دارید. چرا که به همراه داشتن این دفترچه می تواند به نظم دهی افکار سخت و دشوار کننده منجر شود که هر هنگام احساس کردید به آن نیاز دارید، در دسترس خود داشته باشید.

برای تامل در طی روز وقت بگذارید. در نظر داشته باشید که باید به هر آنچه که نوشته اید نگاه کنید و توجه داشته باشید که چگونه بسیاری از این شرایط در طول زمان تغییر کرده یا ثابت مانده اند. از این رو با سرنخ‌ های موجود می توانید به کشف مناطقی پنهان از ذهن خود دست پیدا کنید.

به موسیقی گوش دهید

خیلی از مردن از گوش کردن به موسیقی لذت می برند ولی باید به نکته ای دیگر در این مورد توجه داشت که موسیقی چیزی بیش از یک تجربه شنیداری لذت بخش برای افراد ایجاد می کند. از خواص گوش دادن به موسیقی می توان به خلاصه ای از موارد اشاره نمود:

  • تاثیر موثری در کاهش استرس و بهبود خلق و خوی دارد.
    می شود.
  • دلیل عدم تمرکز و حافظه را از بین می برد.
  • به ایجاد انگیزه برای یادگیری منجر می شود.
  • سبب تقویت توانایی های مغز برای سازگاری بیشتر می شود.

اگر به صورت منظم به گوش دادن به آهنگ را در برنامه روتین روزانه خود قرار دهید در رابطه با سازمان دهی افکار خود تاثیر خوبی قائل می شوید و به راحتی از پس انجام روش تخلیه ذهن بر می آیید.

ممکن است که شما حتی چند آهنگ خاص را داشته باشید که باعث بهبود تمرکز و تجدید نظر کردن در رابطه با بعضی از افکار می شود. به همین دلیل هر موقع که احساس کردید افکار آزار دهنده مانند بمب در ذهن شما ایجاد شده است باید برای کاهش استرس و نظم دهی به آنها لیستی از موسیقی های دلخواه را پلی کنید.

استراحت کنید

می توانید برای تخلیه ذهن استراحت کنید. وقتی که از لحاظ فیزیکی احساس خستگی می کنید، یک خواب شبانه می تواند باعث سر حالی شما گردد. آنچه که ممکن است به آن توجه نداشته باشید، آن است که خواب کافی می تواند به محافظت در برابر خستگی ذهنی و پریشانی عاطفی کمک کند.

باید توجه داشته باشید که خواب کم و یا ضعیف می تواند منبع قابل اعتماد در رابطه با توانایی شما برای حل کردن مشکلات و تصمیم گیری را با مشکل مواجه کند و ممکن است به دلیل به خاطر سپردن اطلاعات مهم یا تنظیم احساسات امری سخت و دشوار به نظر برسد.

احساس خستگی بیش از حد می تواند باعث غلبه ذهنی گردد که در نهایت جدا شدن از افکار در هم ریخته و تمرکز روی کاری که باید انجام دهید را سخت تر می کند. به همین دلیل برای تنظیم مجدد مغز و عملکرد بهینه در طول روز باید سعی کنید هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید.

به خواب رفتن در  برخی مواقع در حرف زدن امری آسان است اما انجام آن امری سخت و پیچیده می شود. این اصطلاح به آن معناست که هر هنگام اضطراب و افکار پریشان مسیری بی پایان در مغز شما طی می کنند، فرایند خوابیدن را هم با مشکل مواجه می کنند که فرد از نظر جسمی و روحی دچار خستگی می شود.

پیاده روی کنید

از روش تخلیه ذهن گفتنی می باشد که ایجاد تغییر محیط و بیرون رفتن برای پیاده روی فرصتی عالی برای پاکسازی ذهن و تمرکز مجدد بر روی موضوعات مهم را می دهد. طی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که افزایش خلاقیت را می توان تنها یکی از مزایای پیاده روی خوب به شمار آورد. توجه داشته باشید که پیاده روی به ترویج ایده های آزادانه ‌تر کمک بسیاری می کند، بنابراین یک پیاده روی منظم روزانه می تواند به شما کمک کند زمانی که افکار مشابه مدام تکرار می شوند تا حواس ‌تان را پرت کنند، از بین بروند.

همچنین انجام ورزش به مدت ۲۰ یا ۳۰ دقیقه می تواند به بهبود تصمیم گیری و ایجاد زمان مناسب برای واکنش درست قبل از انجام یک کار منجر شود، در این رابطه باید توجه داشته باشید که ورزش و پیاده روی خود را بیش از توان ادامه ندهید که در ازای مزایای آن، معایب انجام نادرست این روش را به دوش بکشید.

بسیاری از کارشناسان برای سلامت کلی مغز و کاهش استرس، پیاده روی سریع یا هر ورزش دیگری را پیشنهاد می کنند که به برنامه های طی روز خود اضافه کنید.

فضای خود را مرتب نگه دارید

قابل به ذکر است که برخورداری از یک جلسه تمیز و مرتب بهترین راه برای فرار از یک کار دشوار یا ناخوشایند می باشد که از این رو هرگاه فکر کردید کار های شخصی و یا کاری تان به دلیل دغدغه های ذهنی به تعویق افتاده استفاده تغییراتی در این رابطه ایجاد کنید. ممکن است تا به حال بر این موضوع توجه نکرده باشید که محیط اطراف چه تاثیری می تواند بر محیط ذهنی قائل شود. زمانی که مغزتان به اندازه میز کارتان درهم و برهم است، ممکن است در تمرکز یا درک ایده هایی که به دنبال آن هستید دچار مشکل شوید.

گفتنی است که نظم بخشیدن به منطقه کاری می تواند به شما کمک کند تا روند تفکر خود را تازه کنید، این شرایط می تواند زمان زیادی را صرف کند اما زمانی که در یک شرایط اضطراری قرار دارید نمی توانید به خوبی علاوه بر تمیز کردن محیط به سر و سامان دادن کارها نیز بپردازید.از این رو مرتب کردن محیط خود را در هر زمانی که توانستید انجام دهید تا در چنین شرایط هایی برای جلوگیری از ایجاد فشار بر روان و مغزتان انجام دهید.

دست از فکر کردن بیش از حد بردارید

گفتنی است که گاهی اوقات، بهترین راه برای حل این مشکل آن است که به سادگی روش دست کشیدن از تلاش را انجام دهید. همان طور که بدن پس از انجام یک فعالیت بدنی به نسبت طولانی نیاز به استراحت پیدا می کند، باید در رابطه با ذهن نیز چنین فکر کنید و برخی اوقات به استراحت این بخش حیاتی از خود بپردازید.

درباره آن صحبت کنید

آیا تا به حال بعد از انجام یک صحبت طولانی با کسی که به آن اعتماد دارید احساس انرژی و انرژی کامل کرده اید؟

به احتمال زیاد، این فقط یک تصادف نیست چرا که بیان احساسات آزاردهنده با صدای بلند در اکثر مواقع به کاهش تنش هایی که ایجاد شده اند، می پردازد.. هنگامی که افکار به شدت بر ذهن شما سنگینی کرده اند، ممکن است نیاز داشته باشید که با فردی قابل اطمینان درباره آن ها حرف بزنید تا کمی روش تخلیه ذهن را به این صورت انجام دهید و خود را از تکرار آن ها در مغز نجات دهید. برخی اوقات ساده ترین روش ها با کمترین هزینه ها می تواند تاثیر موثری در سلامت روح روان قائل شد. در اینجا تنها کاری که باید انجام دهید آن است که تا حد توان یک یا دو دوست مورد اطمینان در دایره ارتباطی خود نگه دارید.

گفتنی است که بحث در مورد مشکلات به شما کمک می کند تا آن ها را منطقی تر بیان کنید، زیرا باید آنچه را که شما را آزار می دهد به گونه ای توضیح دهید که دیگران بفهمند. این اغلب شما را قادر می سازد تا دیدگاه جدیدی در مورد موقعیت داشته باشید و به راه‌ حل ‌های بالقوه‌ ای برسید که ممکن است قبلا به آن فکر نکرده باشید.

صحبت کردن با خانواده و دوستان می تواند به شما کمک کند تا از طریق ناامیدی ها شروع به کار کنید و ذهن خود را پاک کنید. با این حال، اگر به نظر می رسد که نمی توانید به تنهایی از مه روانی خارج شوید، یک متخصص می تواند به شما در این رابطه کمک خوبی کند.

کمک گرفتن از مشاوره

به طور کلی صحبت کردن با مشاور درباره مشکل هایتان می تواند خلاصه ای از مزایای گفته شده در ادامه مطلب را در پی داشته باشد.

  • دلایل مشکلات تمرکز را کشف کنید.
  • الگو های افکار حلقه را شناسایی کرده و به آن ها رسیدگی کنید.
  • مهارت ها و تکنیک های مقابله ای را بیاموزید تا ذهن خود را تازه کنید.
  • هر گونه علائم بهداشت روانی اساسی را که باعث به هم ریختگی ذهنی می شود را از بین ببرید.

سخن پایانی

طبیعی است که مغز شما در واقعیت از دکمه ای به نام ریکاوری و راه اندازی مجدد برخوردار نباشد. در حقیقت این شما هستید که با رفتارهایتان می توانید به ایجاد چنین وضعیتی کمک کنید، نکات گفته شده در این مطلب می تواند به خوبی دغدغه های ذهنی را مدیریت و کنترل کند تا در نهایت آرامش خوبی برای سپری لحظات زندگی داشته باشید.

و در پایان اگر احساس کردید که روش های گفته شده در این مطلب نمی تواند به شما در انجام روش تخلیه ذهن کمک کند، پیشنهاد می کنیم که شرایط را به همین صورت باقی نگذارید و هر چه سریع تر با درمانگر های مناسب در این رابطه صحبت کنید تا اقدامات مناسب برای درمان روان شما صورت گیرد.

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا