برای کاهش اسیدیته بدن این موارد را رعایت کنید

یکی از شایع ترین بیماری هایی که در هر سن و طبقه اجتماعی احتمال بروز دارد، هایپر اسیدیته می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با راهکارهای کاهش اسیدیته بدن آشنا نماییم. با ما همراه باشید

راهکارهای کاهش اسیدیته بدن

هایپر اسیدیته جزو شایع ترین بیماری هایی است که هر سن و طبقه اجتماعی را ممکن است درگیر نماید. اسیدیته یا پیتا هنگامی روی می دهد که اسید بیش از اندازه در بدن ساخته شود و سبب نشیت اسید معده به مری گردد. در حالی که اسیدها برای پروسه گوارش مضر می باشند، عدم تعادل در ساخت آن ها نیز می تواند مشکلات جدی سلامتی و ناراحتی زیادی را به دنبال داشته باشد.

از این رو مهم است که بر روی آنچه مصرف می کنید و این که چه اندازه و چند بار در طی روز مواد غذایی مصرف می کنید، تمرکز داشته باشید. هنگامی که بدن در وضعیت اسیدوز قرار گیرد، مستعد ابتلا به انواع بیماری های مزمن می شود. در این حالت، مواد معدنی گران بهایی همچون کلسیم، سدیم، منیزیم، و پتاسیم از استخوان ها حذف شده تا اسید را کاهش و یا خنثی نمایند و از بدن خارج کنند. از این رو پوکی استخوان افزایش می یابد.

مواردی مانند عجول بودن، اضطراب، مصرف بیش از اندازه ادویه، از عوامل اصلی اسیدیته بدن هستند. محققین هندی بر این عقیده اند؛ هر چیزی که خورده می شود به انرژی پرانیک بدن اضافه می کند. به این ترتیب گذشتگان توصیه داشتند که غذا را آهسته بخورید و مراقب تمام چیزهایی که می خوریم باشیم.

غذا خوردن باید به آرامی صورت گیرد و به فرد کمک کند نگرانی هایش را فراموش کند. شاید تنها علت زمینه ای همه بیماری ها، همین اسیدیته بالای بدن باشد. به خوبی می دانید که ساخت انرژی در بدن، با تجزیه مواد غذایی و تولید مواد زاید اسیدی همراه می باشد. هر موقعی این مواد زائد اسیدی بیش از اندازه در بدن تجمع یابند، برای بدن سمی بوده و سبب بروز عوارض متعددی می شوند که اسیدی شدن بدن را به دنبال دارد.

روند اسیدی شدن بدن

اسیدی شدن بدن هنگامی روی می دهد که اسیدیته بدن بالا رفته و محیط را برای بیماری ها، باکتری ها و رشد مخمرها مساعد نماید. در صورتی که بدن وضعیت قلیایی مناسبش را حفظ نماید، کمتر دچار التهاب مزمن می شوید که عامل بخش عمده ای از بیماری ها است.

هنگامی که بدن حالت اسیدی می یابد، مواد معدنی را از اندام های مهم و استخوان ها گرفته تا اسیدیته را کاهش و خنثی نماید و آن را از بدن خارج سازد. از این رو منابع معدنی مهم بدن که پیشتر نیز اشاره شد گاهی تا حد خطرناکی کاهش پیدا می کند. این وضعیت آسیب هایی را به بدن وارد کرده که اغلب سال ها ناشناخته می ماند و در نهایت به سطوح نامناسب می رسد و سبب اسیدوز یا به بیان بهتر کاهش اسیدیته خون و بافت ها می گردد. حتی به تدریج زمینه بروز پوکی استخوان را هم فراهم می کند.

ارتباط اسیدیته بالای بدن با پوکی استخوان

در استخوان هایی که مواد معدنی ارزشمند خود مانند کلسیم، منیزیم، و پتاسیم را از دست داده اند، پوکی استخوان روی می دهد. بیشتر افراد به میزان فراوانی مواد غذایی که تولید کننده اسید هست مانند حبوبات، سویا، شکر و … را مصرف می کنند. ضمنا قهوه، غذاهای فراوری شده، روغن های خوراکی تراریخته هم از موادی هستند که به اسیدیته بدن اضافه می کنند.

سوخت و ساز بدن نیز دائما مواد زائد اسیدی تولید نموده که باید به نحوی خنثی و دفع گردند. برای کاهش عوامل اسیدیته بدن باید مواد قلیایی بیشتری مصرف شود.

مشکلات سلامت ناشی از اسیدیته خفیف بدن

بعضی مشکلات سلامت که اسیدیته خفیف منشا آن است شامل افزایش مخاط، درد قفسه سینه، خستگی مزمن، سرفه مزمن، مشکلات مغز و اعصاب(مانند آلزایمر، پارکینسون و زواا عقل)، مشکلات سینوسی، پوکی استخوان، کاهش وضوح ذهنی، مشکلات قلب و عروق ناشی از پلاک های اسیدی، عفونت مثانه و کلیه، افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی، نقص سیستم ایمنی، مشکلات معده مانند نفخ/ سوهاضمه/ رفلاکس و گاز بیش از حد، مشکلات پوستی مختلف مانند اگزما و جوش، افزایش وزن و چاقی، دیابت، عفونت های مخمری، آلرژی، لثه های حساس، سیاتیک و سفتی گردن، درد مفاصل و عضلات، حفره ها و لثه های حساس می باشد.

نحوه کاهش میزان اسیدی بودن بدن

برای کاهش اسیدیته بدن راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید. بر خی از این راهکارها به روش هندی ها بوده و پیشنهاداتی هستند که تست شده و ایمن می باشند.

۱. اجتناب از مصرف بیش از حد ادویه

مصرف بیش از حد فلفل قرمز، میخک، دارچین، خردل یا هر پودر ادویه دیگری می تواند اسیدیته معده را تشدید نموده و هضم غذا را سخت نماید. رازیانه برای معده اسیدی سودمند خواهد بود. یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را در یک ظرف آب دم کرده و بعد از هر وعده غذایی یک فنجان میل کنید. در ضمن می توانید پس از هر وعده غذایی چند دانه رازیانه بجوید.

۲. اجتناب از مصرف غذاهای شور و ترش

از مصرف غذاهای شور و ترش تا می توانید اجتناب کنید به ویژه آن هایی که حاوی طعم دهنده هستند. در ضمن مصرف فست فودها را کاهش دهید و از خوردن غذای مانده دوری کنید. این مواد شرایط را بدتر می کند.

۳. افزایش مصرف مایعات

سعی کنید به رژیم غذایی خود آب، میوه های فیبردار، شیر سرد و میزان زیادی سبزیجات فصلی تازه اضافه نمایید. غذای تازه خانگی مصرف کنید. در مورد ترکیبات غذایی ناسازگار اطلاع کسب کرده و  آگاهانه اجتناب نمایید. باید بدانید که ترکیبات غذایی نادرست روی سیستم گوارش اثر منفی گذاشته و منجر به تجمع غذاهای اسیدی و به دنبال آن سوء هاضمه می شود. از جمله ترکیبات غذایی ناسازگار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر و میوه ها
  • ماست و شیر
  • پیاز و ماست
  • تخم مرغ و شیر

۴. تنظیم برنامه غذایی

برای وعده های غذایی خود یک برنامه تنظیم کنید. حداقل سه وعده در روز غذا بخورید و پس از غروب آفتاب از مصرف غذا اکیدا خودداری کنید. این کار کمک می کند هضم غذا آسان شده و اسیدیته کاهش یابد.

۵. کاهش مصرف کافئین

سعی کنید مصرف بیش از اندازه کافئین را کاهش دهید. چای و قهوه کمتری بنوشید. چرا که وضعیت شما را بدتر نموده و سبب سوزش سر دل و تشدید ریفلاکس اسید معده می گردد.

۶. عدم مصرف غذا هنگام ناراحتی یا استرس

هنگامی که ناراحت هستید یا استرس دارید، هضم موثر غذا برای معده دشوار بوده از این رو در این شرایط مواد غذایی مصرف نکنید. به طور کلی شرایط عاطفی بر میزان اسیدیته بدن تاثیر گذار است. خشم، ترس، استرس و اضطراب سبب اسیدی شدن مایعات بدن شده و می توانید با یوگا و مدیتیشن تنش را تا حد ممکن از خود دور سازید.

۷. عدم مصرف غذا در حالت ایستاده

در این حالت کار معده برای هضم غذا دشوار خواهد بود. بنشینید و غذا تناول کنید. ضمنا غذا را خوب بجوید. مطابق یک ضرب المثل قدیمی اگر ایستاده غذا بخورید، مرگ به شانه هایتان می نگرد. از این رو همواره غذا را در حالت نشسته بخورید.

۸. بعد از خوردن غذا قدم بزنید

حداقل ده دقیقه پس از تناول کردن غذا به پیاده روی بپردازید. این نسخه از آیورودا به حرکت غذا توسط معده به روده ها کمک کرده و هضم را آسان تر می کند.

۹. تغییر رژیم و سبک زندگی

برای کمتر شدن میزان اسیدیته بدن سعی کنید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر بدهید. از جمله این که:

هر روز میزان زیادی آب تصفیه شده بنوشید تا سموم از بدن سریعتر دفع شود.

غذاهای اسیدی را از رژیم غذایی خود حذف کنید و اگر نمی توانید به طور کامل به حذف آن ها اقدام کنید، مصرف آن ها را محدود نمایید. این مواد شامل نوشابه، لبنیات چرب، سرکه سفید، قهوه، شیرین کننده ها، پاپ کورن، گوشت و … می باشند.

استفاده از رژیم گیاهی. در مطالعه ای نشان داده شده که مصرف مکمل های گیاهی سبب افزایش حالت قلیایی بدن شده است. از این رو میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید. سبزیجاتی مثل اسفناج، بروکلی میوه هایی مانند کشمش، موز و سیب

۱۰. اجتناب از غذاهای اصلاح شده ژنتیکی

رعایت این مورد نیز می تواند اسیدیته بدن را متعادل سازد. در ضمن مصرف آجیل، مغزها و دانه ها را فراموش نکنید. همچنین نوشیدن آب لیمو هم می تواند به تعادل سطوح اسیدی بدن کمک نماید. می توانید به جای شیر لبنی از شیر نارگیل یا شیر بادام بهره بگیرید.

در مجموع با بکارگیری این راهکارها می توانید رفلاکس معده را کاهش و از بروز بیماری ها جلوگیری کنید تا کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشید.

در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاس گزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از درمان خانگی رفلاکس معده و کاهش اسید معده با روش های خانگی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا