آیا حمام قبل از خواب توصیه می شود؟

حمام قبل از خواب یک روش عالی برای از بین بردن خستگی ناشی از طی روز می باشد. مطالعات جدید نشان می دهد برای بهره مندی از کیفیت بیشتر این کار بهتر است دمای آب ،ولرم مایل به سرد باشد. با ما همراه باشید.

باید و نبایدهای حمام قبل از خواب

اغلب افراد عادت دارند قبل از خواب دوش بگیرند و آن را موضوعی بسیار مفید می دانند. ولی در این راستا بایدها و نبایدهایی وجود دارد که با همراهی این مطلب با این موارد آشنا می شوید. به طور کلی حمام قبل از خواب یک روش عالی برای رفع خستگی های ناشی از روز می باشد.

متخصصان عقیده دارند اگر این کار به موقع و درست صورت گیرد، می تواند موقع خواب به فرد در آرام شدن و آمادگی برای خواب کمک کند ولی به این معنا نیست که نتیجه عکسی نداشته باشد. در حقیقت بعضی از عادت ها موقع استحمام یا دوش گرفتن می تواند سبب بی خوابی فرد در شب شود.

از این رو اگر شما فردی هستید که از حمام پیش از خواب لذت می برید با ادامه مطلب همراه ما باشید تا از انجام این امور به روشی که سبب اختلال در خواب شما می شود، خودداری کنید.

نباید آب خیلی سرد یا خیلی داغ باشد.

حمام آب سرد به طور معمول خوشایند نبوده و نتایج تحقیقات نشان می دهد دوش گرفتن با آب ولرم مایل به سرد پیش از خواب سبب بهبود کیفیت خواب خواهد شد. به این ترتیب هرگز پیش از خواب با آب خیلی سرد یا خیلی گرم و داغ استحمام نداشته باشید.

در صورتی که می خواهید با آب خیلی داغ دوش بگیرید، بهتر است در اینباره تجدید نظر داشته باشید. بنا به گفته برخی متخصصان مغز و اعصاب، حمام آب بسیار گرم یا بسیار سرد پیش از خواب می تواند سبب بروز مشکلاتی در خواب شما گردد و اثرات نامطلوبی روی سیستم عصبی بگذارد که علاوه بر خواب بر وضعیت روحی و روانی نیز تاثیر منفی دارد.

در صورتی که پیش از خواب دوش آب خیلی گرم یا سرد بگیرید، این دما بر روند خواب شما اثر منفی می گذارد. کاری که شما انجام می دهید این است که درجه حرارت بدن تان را خیلی متفاوت تر از سطح پایه می نمایید. در صورتی که می خواهید خیلی سریع به خواب روید باید با آب ولرم و دمای معتدل تری دوش بگیرید.

باید دمای آب معتدل و به عبارتی ولرم باشد.

بهترین روش برای داشتن خوابی راحت دوش گرفتن با آب ولرم دو ساعت پیش از خواب است. هر چند دوش با بخار خیلی زیاد و آب داغ عادت خوبی پیش از استراحت نیست ولی در کل دوش آب گرم هم فواید خودش را دارد. متخصصین بیان می دارند دوش آب ولرم یک تا دو ساعت مانده به خواب سودمند خواهد بود.

دوش آب ولرم کمک می کند خستگی روزانه شما بر طرف شده و از آنجا که بدن به صورت طبیعی با نزدیک شدن به زمان خواب خنک می گردد، این رویه کمک می کند تا راحت تر و سریعتر به خواب روید. به عبارتی چرخه خواب و بیداری توسط درجه حرارت بدن و نور هدایت می شود.

با کاهش دمای بدن میزان ملاتونین افزایش می یابد. هنگامی که دوش آب ولرم می گیرید درجه حرارت بدن کاهش یافته و میزان ملاتونین بیشتری تولید می شود که این موضوع کمک می کند تا حس خواب آلودگی پیدا کنید.

اگر به دوش آب گرم تمایل دارید نباید مدت آن طولانی باشد.

پیشتر نیز اشاره شد دوش آب گرم نیز فواید خاص خودش را دارد. برخی افراد ترجیح می دهند قبل از خواب حمام آب گرم و نه داغ داشته باشند. تاکنون پژوهشگران در این مورد نتایج منفی گزارش نکرده اند. دوش آب گرم دست و پاها را گرم کرده و سبب می شود گرما از بخش های مرکزی بدن مثل سینه یا شکم بیشتر خارج شود.


هنگامی که گرما به بدن انتقال می یابد، درجه حرارت بدن کاهش یافته و سبب خنک شدن بدن می شود. این روند کمک می کند تا سریعتر و راحتتر به خواب روید. حال نکته ای که این جا مطرح می شود این است که بیش از حد نباید زیر دوش آب گرم قرار بگیرید. زیرا برای پوست مضر بوده و هم سبب کم آبی پوست بدن می شود.

ممکن است در حمام احساس راحتی داشته باشید و برای شما بیرون آمدن از این محیط سخت باشد اما متخصصان هشدار می دهند که نباید بیش از حد زیر دوش آب گرم بمانید. چرا که در این شرایط سطح پوست باز شده و توانایی پوست در نگهداری آب کاهش می یابد و موجب کم آبی پوست بدن می گردد. متخصصان پوست دوش های کوتاه مدت (کمتر از ده دقیقه و آب با دمای اتاق) را توصیه می کنند.

معایب دوش آب گرم طولانی مدت

از جمله معایب دوش آب گرم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دوش آب گرم چربی های سالم و روغن های ضروری برای سلامت پوست را از بین می برد و سبب کم آبی پوست می شود.
  • اگزما، روزاسه، پسوریازیس، آکنه، و خشکی بیش از اندازه پوست در پی دوش آب گرم طولانی مدت تشدید می گردند.

جمع بندی

به طور کلی دوش گرفتن قبل از خواب سبب بهبود کیفیت خواب و افزایش آرامش می گردد. با این حال دوش آب سرد یا گرم بسته به ویژگی های هر فرد ممکن است تاثیر بیشتری روی کیفیت خوابش داشته باشد. خواب کافی و با کیفیت مهمترین عامل در عملکرد سیستم عصبی، سیستم گردش خون و سیستم ایمنی محسوب می شود.

منبع : آرگا

برچسب :

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا