آیا بدنسازی در کودکان مانع رشد طبیعی آن ها می شود؟

با وجود اینکه اکثر افراد به مزیت های ورزش آگاهی دارند اما بسیاری از والدین عقیده دارند تمرینات بدنسازی برای کودک آن ها مفید نبوده و باعث جلوگیری از رشد طبیعی کودکان می شود، اما آیا واقعا تمرینات قدرتی در کودکان مانع رشد آن ها می شود؟ برای دانستن جواب این سوال با ما همراه باشید.

بدنسازی در کودکان چه نتایجی به همراه دارد؟

باید بدانید تمرینات قدرتی برای کودکان اگر به درستی اجرا شود مزایای بسیاری از جمله سلامتی و تناسب اندام آن ها را در پی خواهد داشت، کودکان با انجام تمرینات قدرتی می توانند چربی ها را کاهش داده و و توده عضلانی و استخوانی خود را افزایش دهند،این نکته بسیار مهم است زیرا بچه ها فقط در یک بازه زمانی خاصی می توانند توده استخوانی خود را به ماکسیمم ظرفیت خود برسانند و در دوران بزرگسالی این کار سخت خواهد بود.

تکنیک های صحیح ورزشی در کودکان

وقتی می گوییم تمرینات قدرتی لزوما معنای آن تمرین با وزنه و دستگاه نیست، ورزش های قدرتی تفاوت هایی با وزنه برداری، بدنسازی و پاورلیفتینگ دارند که آن ها را از هم متمایز می کنند. در کودکان زیر ۱۳ سال تلاش برای تشکیل ماهیچه های بزرگ فشار زیادی بر عضلات کوچک، تاندون ها و نواحی غضروفی که هنوز به استخوان تبدیل نشده اند وارد می کند. معمولا تمرینات سخت در کودکان به علت عدم توانایی به درستی انجام نمی شود و این برای کودک بسیار مضر خواهد بود.

بنابراین بهترین تمرینات قدرتی برای کودکان، تمرینات قدرتی ساده ای که در ژیمناستیک کودکان وجود دارد مانند: تمرین با وزن بدن، می باشد و احتیاجی به وزنه و دستگاه های بدنسازی نیست. بنابراین شروع بدن سازی در کودکان زیر ۱۳ سال به عنوان تلاش برای حجم گرفتن ماهیچه و یا کار با دمبل های سنگین و دستگاه اشتباه است. می توانید تمرینات قدرتی را در سن ۷ یا ۸ سالگی برای فرزند خود شروع کنید، اما به خاطر داشته باشید زمانی این کار را جزء فعالیت های او قرار دهید که به اندازه کافی بالغ و آگاه شده باشد تا  آموزش هایی که به او داده می شود را درک کند و سپس تکنیک و فرم را به درستی اجرا کند.

ژیمناستیک نوعی تمرین قدرتی برای کودکان

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند بهتر است کودکانی گه به مدرسه می روند برای حفظ  سلامتی و تقویت عضلات و استخوان خود سه روز در هفته تمرینات قدرتی داشته باشند. پس همان طور که قبلا اشاره کردیم تمرین قدرتی بدون استفاده از وزنه و دستگاه می تواند از سن ۷ سالگی شروع شود. کلاس های رقص و یا ژیمناستیک می توانند یک گزینه مناسب برای کودکانی باشند که به ورزش های قدرتی علاقه مند هستند.

تمرینات قدرتی چه فوایدی برای کودک دارد؟

تمرینات قدرتی برای کودکان به شرطی که درست انجام شود و با توجه به ویژگی های جسمی او انتخاب شود می تواند بسیار مفید باشد:

  • استخوان های کودک را تقویت می کند.
  • قدرت و استقامت عضلانی او را افزایش می دهد.
  • اعتماد به نفس و عزت نفس او را افزایش می دهد.
  • به ارتقاء سطح فشار خون و کلسترول سالم کمک می کند.
  • ترکیب بدنی مطلوب و خوب در کودک ایجاد می کند.
  • عادات تغذیه ای خوب و سالم در کودک ایجاد می کند.
  • به کودک کمک می کند تا وزن مناسبی داشته باشد.
  • به تقویت عضلات و مفاصل او در بزرگسالی کمک می کند.
  • ورزش به عنوان یک عادت در وجود او  نهادینه می شود.

تمرین های قدرتی اشتباه برای کودک

آیا بدنسازی کودک باعث سوختن قد می شود؟

در این باره نظرات مختلفی وجود دارد اما از نظر علمی هیچ کدام از این نظرات تایید نشده است و شواهد علمی مبنی بر کوتاهی و سوختن قد کودکان به دلیل ورزش بیان نشده است. زمانی بعضی از محققان عقیده داشتند در کشورهایی که کودکان در سنین کم شروع به کار ها و فعالیت های سنگین مانند باربری و کول بری می کنند به دلیل فشاری که بر روی اندام ها و مفاصل و استخوان های آن ها است قدهای کوتاهی دارند اما بعد ها مشخص شد علت کوتاهی قد بسیاری از آنان تغذیه نامناسب بوده است، بنابراین تمرینات قدرتی برای کودکان در صورتی که زیر نظر مربی مجرب و رعایت اصول و احتیاط باشد هیچ خطری برای آن ها نخواهد داشت.

مواردی که باعث کوتاهی قد کودک می شوند:

  • رعایت نکردن تغذیه مناسب
  • حجم تمرین بالا و تکرار های زیاد
  • درست اجرا نکردن تکنیک ها و داشتن فرم نادرست
  • استفاده از برنامه بدنسازی بزرگسالان
  • استفاده از وزنه های سنگین
  • فرصت ندادن یه بدن برای ریکاوری پس از تمرین

مواردی که برای کودک مفید است و در رشد قد او تاثیر می گذارد:

  • داشتن تغذیه مناسب
  • داشتن تکرار ها و ست های متعادل
  • استفاده از برنامه مخصوص مناسب سن کودک
  • شدت تمرین مناسب با توان و سن کودک

تمرینات بدنسازی در کودکان با وزن بدن

در انجام تمرینات قدرتی کودکان چه مواردی الزامی است؟

  • داشتن یک مربی مجرب یا کارشناس ورزشی
  • گرم کردن و سرد کردن بدن
  • رعایت روال تمرینی سالم
  • تمرکز و تسلط بر کل بدن و فرم دادن آن
  • تسلط بر روی تکنیک ها و حرکات
  • انجام همزمان تمرینات قدرتی و تمرینات هوازی
  • نظارت کامل بر روی انجام حرکات ورزشی توسط کودک
  • ریکاوری بدن پس از تمرین
  • نوشیدن آب کافی

تمرینات قدرتی با وزن بدن برای کودکان

تمرین با وزن بدن نیز یک تمرین بدنسازی برای کودکان محسوب می شود و گاهی سخت تر از تمرین با دستگاه می باشد زیرا تکنیک های خاص خودش را دارد. این یک اصل برای همه حتی بزرگسالان است که قبل از تمرین با وزنه و دستگاه تمرین ها را با وزن بدن به طور صحیح انجام دهند و پس از تسلط به حرکات و تکنیک ها سراغ وزنه ها و دمبل ها بروند. تمرینات قدرتی با وزن بدن تنوع زیادی دارد که از میان آن ها می توان به بارفیکس، اسکوات و درازنشست اشاره کرد و اگر فشار زیادی به کودک وارد نکنند برای تمام سنین مناسب هستند زیرا مقاومت و استقامت بدنی آن ها را بالا می برند.

در پایان برای آشنایی با ورزش های مناسب کودکان و خطرات ورزش زودهنگام برای کودکان می توانید بر روی مطالب کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

منابع سایتآرگا _ روزانه _ دانشنامه اسلامی _ تاپ ناز _ پرشین وی _ایرنا _ بیتوته _ دلگرم _ سلام دنیا _ همگام درس _ فال و خواب _ توپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا